söndag 31 mars 2013

STRÖVTÅG I DEN SMÅLÄNDSKA NATUREN

På ett hygge intill vägkanten upptäckte vi en ormvråk på väg mot sin boplats från sina vinterkvarter. Annika stannade bilen i perfekt läge för kameran. Första kortet togs genom fönsterrutan och sedan gick jag ut och försökte få en närbild. Men som så många gånger förr flög vråken sin kos så fort jag fick upp kameran. Roligt ändå, för i år sitter vintern med kung Bore i spetsen fortfarande kvar på sin snöhöljda tron.
Plötsligt dök det upp två korpar framför oss. Var det månne Hugin eller Munin? Odens två korpar som gav den enögde asen information om allt som hände i världen varje kväll? Ja, folktron var länge rådande i landet, men idag är det få som har denna uppfattning. Vi vet ju att så inte är fallet och säkerligen är dessa två ett lyckligt par som precis skall sätta bo och påbörja sin häckning i Guds underbara natur.
Vid Västerkvarn låg ett par gräsänder och när jag närmade mig kom de fram eftersom de trodde att jag hade mat till dem. Längre uppströms låg  ett par knipor och utförde parningslek. Vi önskar andparet på fotot lycka till med bobestyr och annat som hör våren till. Tänk vad mycket underbart det finns att upptäcka om man är observant uti vår Herres hage. Nu längtar vi efter att våren skall slå ut i full blom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar